Midsona Foodservice har varit medlem i Ekomatcentrum många år och nyligen utsågs koncernen till Börsens mest hållbara företag inom kategorin dagligvaror 2023, för andra året i rad. Vi har pratat med Rikard Elwing, Nordisk Affärsområdeschef Foodservice på Midsona, om företagets hållbarhetsarbete.  

Varför är det viktigt för er på Midsona att jobba hållbart och med ekologiska produkter? 

– Vi vill ju hjälpa människor att leva ett hälsosamt och hållbart liv. Våra matvanor och vårt livsmedelssystem idag har en stor påverkan på både miljö och hälsa, därför vill och måste vi jobba med hållbarhet på högsta nivå. Det handlar om att agera ansvarsfullt på alla plan gentemot våra kunder, säger Rikard Elwing. 

I dag är 51 procent av hela koncernens försäljning ekologisk. Men inom foodservice i Sverige är andelen ekologiska produkter närmare 90 procent, varav Kung Markatta och Urtekram står för en majoritet.  

– Vårt största fokus ligger på ekologiskt och mot foodservice. Och det roliga är att vi ser att det växer här. Tittar vi på siffrorna så ökade inköpen av ekologiskt hos oss med 250 miljoner kronor bara under 2023.  

Men även en ökad efterfrågan och intresse märks av, menar Rikard.  

– Vi märker att många börjar förstå vinsterna som kommer på köpet med ekologiskt, att det är något värt att satsa på långsiktigt. Samtidigt ser vi ju såklart också kommuner där det minskar när priserna ökar.  

Har ni något mål för att öka eko?  

– Ja absolut, men ingen exakt siffra. Vårt mål är att få fler att äta hållbart. Vi jobbar med att lyfta fördelarna med ekologiskt för att få fler att tänka hållbart. För egentligen är det ganska enkelt. Vill du leva och jobba hållbart, så är det ekologiskt du ska välja.  

Midsona har bland annat jobbat mycket med konceptet ”Håll det hållbart” tillsammans med kocken Filip Poon. En engagerande temavecka för högstadie- och gymnasieelever baserat på fem dagar, fem budord och fem hållbara maträtter.  

– Hela konceptet knyts samman till en totalupplevelse för eleverna, där de både får praktisera hållbarhet kring matupplevelsen och samtidigt får kunskap genom grafiskt material och specialgjorda filmer från Filip. Och responsen har varit fantastisk, säger Rikard.   

I dagsläget arbetar Midsona med att försöka hitta fler ekologiska produkter producerade i Europa att ersätta importerade med, men också fler samarbeten med odlare i Sverige.  

– Vi har precis påbörjat samarbete med hirsodlare i Frankrike och har dialog med lantbrukare som odlar linser i Mellansverige. Det är jättespännande!

På frågan om Midsona har några nyheter bland deras ekologiska produkter berättar Rikard om en kommande, fortfarande hemlig, nyhet.   

– Vi är just nu i experimentstadiet med är en jättecool produkt. Det är ett unikt protein som odlas och processas i Sverige. Det bästa är att den inte kommer vara ultraprocessad och har väldigt lågt Co2- utsläpp. Går allt som det ska i alla steg kommer vi berätta om detta i september och börja försäljningen i början av 2025.  

Sist men inte minst, varför har ni valt att bli medlem tillika huvudpartner i Ekomatcentrum? 

– Ekomatcentrum är den största intresseorganisationen för foodservice och hållbarhet. Dels vill vi på Midsona ta del av arbetet Ekomatcentrum gör, dels vill vi vara en spelare som tar vårt ansvar, säger Rikard och fortsätter: 

– Vad vi äter spelar en avgörande roll för människor och planeten, och alla val vi gör i vår vardag påverkar. Det är många på den offentliga sidan som förstår detta, men jag önskar att det också tog en större plats även på den privata arenan inom foodservice. Vi behöver hjälpas åt och ta ansvar.  

×