En kampanj som ska öka utbudet av ekologiskt i restaurang.
Ekomatcentrum har fått medel från Jordbruksverket för att genomföra en nationell ekokampanj i valda delar av restaurangsektorn under 2019 och 2020. Kampanjen heter Boosta Eko och syftet är att öka andelen ekologisk mat i restauranger med snabbmat och trafiknära lägen. Boosta Eko kommer att gå i sociala medier i september månad parallellt med Organic Swedens nationella ekokampanj ”Helt enkelt eko” riktad mot detaljhandeln.
Ekomatcentrum har under två decennier jobbat med att öka andelarna eko i den offentliga restaurangsektorn. Resultat; 38 procent av inköpen i offentlig sektor var ekologiska 2018.
Nu vill vi tillsammans med er även få fart på den privata restaurangsektorn. Där är eko-andelarna drygt 7 procent i genomsnitt för hela sektorn. Förmodligen ännu lägre inom kategorierna snabbmat och trafiknära lägen, så kallad streetfood. De kategorier som ökar sin omsättning mest just nu.
Boosta Eko
Kampanjen kommer att löpa helt och hållet i digitala kanaler; Youtube, Facebook, Instagram, Twitter och på Ekomatcentrums hemsida (landningssida) under rubriken Boosta Eko. Filmer, bilder och texter kommer att postas under hela september månad med budskap som ska få konsumenterna att efterfråga ekologiskt på restaurang.
Årets Ekoboost
Vi premierar de restauranger som ökar sitt ekologiska utbud och de som redan idag har höga ekologiska andelar. En första premiering skedde i januari i år på Fastfood & Café mässan i Stockholm. Då vann Dogfood som ökat sina ekoinköp mest under januari till september 2018. Nästa premiering, med fler priskategorier, kommer att äga rum 2020.
Appen EkoGo!
EkoGo! Är namnet på den app i form av en restaurangguide som kampanjen kommer att kretsa kring. Huvudspåret i kommunikationen är att det ekologiska matvalet bidrar till en ökad biologisk mångfald som i sin tur räddar flera arter från utrotning. EkoGo! är öppen för alla restauranger med ekologiska ambitioner. Enda kravet är att de har minst 25 procent ekologiskt.